מתי יש צורך בליווי של פסיכולוג מתחום הספורט?

ישנם מספר אינדיקטורים שפסיכולוג מתחום הספורט יכול לעזור לך להתעלות מעל אתגרים מנטליים ולהפיק יותר מהכישרון שלך. להלן רשימה חלקית לסימנים שמחסומים מנטליים מעכבים אותך מלהגיע לבצועים אופטימליים:


אתה מבצע הרבה יותר טוב באימון מאשר בתחרות.
באימונים הביצועים שלך הם ללא פגמים, אך בתחרות, הביצועים שלך הם מתחת לרמתך הרגילה. אתה מרגיש בטוח ומשוחרר באימונים, ואז אתה מוכה עם ספק וחוסר החלטיות בזירה התחרותית. משהו משתנה בין אימון לתחרות, אבל אתה פשוט לא יכול לשים את האצבע על מה זה בדיוק. בדרך כלל הפחד מכישלון והמתח מעכבים אותך ומונעים ממך להתקדם.

יש לך יותר מדי איכויות פרפקציוניסטיות.
ספורטאים רבים חושבים שכשהם מצליחים, פרפקציוניזם הוא הסיבה לכך. כן, ישנם כמה היתרונות לפרפקציוניזם, כמו מוטיבציה גבוהה ומוכוונות למטרה. עם זאת, מאפיינים פרפקציוניסטים רבים מעכבים ספורטאים מהצלחה, כגון אחיזה בציפיות גבוהות ולא מציאותיות, ביקורת עצמית יתר על המידה, השתדלות יתרה וקבלת תסכולים בקלות מדי.

אתה לא מבצע טוב כשאחרים צופים בך.
כאשר כאלו שאכפת לך (הורים, חברים וכו) צופים בביצועים שלך, אתה הופך להיות מודע מדי לעצם הנוכחות שלהם ואתה מאבד את המיקוד שלך במשימה. לעתים קרובות אתה דואג לא לאכזב אחרים או להיכשל מולם. סביר להניח שאתה חושש להביך את עצמך מול אחרים שצופים בך מכיוון שאתה חושש שהביצועים שלך עלולים לשקף אותך כספורטאי או בן אדם.

אתה שומר על ספקות לגבי היכולות שלך לפני או במהלך המשחקים.
אתה מבצע עם הרבה בטחון באימון, אך כשאתה משחק את הספורט שלך על אמת, בתחרויות, אתה מתחיל לעלות ספק לגבי היכולות שלך לבצע את העבודה. אתה מתחיל לחשוב: "אני באמת יכול לנצח את האדם מולי?" "האם יש לי את מה שצריך כדי לנצח אותו?". בהיעדר בטחון, יש לך ספק. כשיש לך ספק, הביטחון שלך סובל.

אתה מרגיש חרד ופוחד כשאתה מבצע בתחרות.
אתה מבצע משוחרר וחופשי באימון ואין לך דאגות רבות, אבל במשחקים אתה משותק מפחד וחרדה. לרוב, ספורטאים עם פחד מכישלון נהיים מתוחים וחרדים במשחקים מכיוון שהם רוצים כל כך או שיש להם פחד ממבוכה. פחד מכישלון גורם לך להתאמץ יותר מדי ולדאוג יותר מדי לגבי התוצאות.

אתה מגביל את הביצועים שלך עם ציפיות נוקשות ומחמירות.
עם כמויות גדולות של אימונים והצלחה בתחרויות, מגיע גם ביטחון וגם ציפיות גבוהות יותר. ביטחון הוא מה שאתה רוצה שימשיך להיות, אך שמירה על ציפיות נוקשות גורמת ללחצים, שיפוטיות ודרישות שאתה מציב על עצמך.

אתה מצמיד את הערך העצמי שלך ביכולות הביצוע שלך.
יש ספורטאים שהמניע שלהם מגיע מהתגמולים של ההצלחה: פרסום, כבוד ושבחים. המניעים הללו, למרות שהם גורמים לך להרגיש טוב יותר עם עצמך כאדם, הם לא מהסוג הטוב ביותר. כשהולך לך טוב בספורט, קל לך להרגיש טוב עם עצמך, אבל כשלא הולך לך טוב, קשה לך להרגיש טוב עם עצמך, כיוון שאתה מצמיד את רמת ההצלחה שלך לערך העצמי שלך.

אתה מאבד ריכוז ופוקוס ב"מאני טיים".
אתה מתקשה לחשוב בבהירות בגלל הלחץ. אתה מבצע טעויות מנטליות פשוטות, שבדרך כלל אתה לא היית עושה במצבים אחרים פחות מאיימים, מכיוון שאתה לא מסוגל לנקות את הראש שלך ולהתמקד במשימה.

לאחר פציעה התאוששת פיזית ב100%, אך אתה לא מצליח לבצע כפי שביצעת לפני הפציעה.
ספורטאים רבים שסבלו מפציעות ספורט קשות מתקשים להחזיר את הביטחון לאחר הפציעה. אתה עלול לפחד מפציעה חוזרת, וזה גורם לך לשחק באופן מהוסס. לחלופין, ייתכן שאיבדת את ביטחונך ואתה תוהה האם תוכל לחזור לרמות הביצוע שהיו לך לפני הפציעה.

יש לך דחף ורצון בוער להשתפר.
ייתכן שלא חווית עדיין אתגר או חסם מנטאלי, אך אתה רוצה לשפר את המשחק המנטאלי שלך ולנצח יותר. אתה חושב שאימון פסיכולוגי יכול לעזור לך להשתפר ולהגיע לשלב הבא. אתה רוצה לעשות כל מה שצריך כדי להשיג יתרון על המתחרים שלך. STEP UP בדיוק נבנה כדי לעזור לך לעשות את זה.