כיצד ספורטאים יכולים להרוויח מעבודה עם פסיכולוג מתחום הספורט?


פסיכולוגיית ספורט עוסקת בשיפור הגישה שלך וברכישת מיומנויות מנטאליות שיעזרו לך לבצע את המיטב על ידי זיהוי אמונות מגבילות ואימוץ פילוסופיה בריאה יותר לגבי הספורט שלך. להלן רשימה של תשעה דרכים בהן תוכלו להפיק תועלת מפסיכולוגיית ספורט:

1. שיפור ריכוז והתמודדות עם הסחי דעת.
לספורטאים רבים יש יכולת להתרכז, אך לעתים קרובות המיקוד שלהם מתפזר לאזורים לא נכונים. העבודה עם פסיכולוג עוזרת לספורטאי להישאר מרוכז ברגע הנוכחי ולהרפות מהחשיבה על התוצאות הסופיות. 

2. הגדלת הביטחון אצל ספורטאים שיש להם ספקות.
ספק הוא ההפך מביטחון. אם אתה שומר על ספקות רבות לפני התחרות שלך או במהלכה, זה מעיד על ביטחון עצמי נמוך או לכל הפחות אתה מחבל בביטחון שאתו התחלת את התחרות. ביטחון הוא מיומנות מנטלית מרכזית בגלל חשיבותו ויחסיו עם שאר המיומנויות המנטאליות.

3. פיתוח כישורי התמודדות כדי לטפל בשגיאות ונסיגות.
שליטה רגשית היא תנאי הכרחי כדי להיכנס ל"זון". ספורטאים עם ציפיות נוקשות וגבוהות מאוד מתקשים להתמודד עם טעויות קלות שהן חלק טבעי מהספורט. חשוב להתייחס לציפיות הללו ולעזור גם לספורטאים להישאר שקטים תחת לחץ וכאשר הם מבצעים טעויות או מרגישים מתוסכלים.

4. מציאת עוצמת העוררות והאינטנסיביות המתאימה לספורט שלך.
לכל ספורטאי ולכל ענף ספורט יש את רמת העוררות הנחוצה לו כדי להגיע למיטב. להרגיש טעון חיוביות זה קריטי, אך חשוב לא להיות בעירור יתר על המידה. עליכם למצוא את האיזון בין רמת העוררות לרמת הביצוע שלכם.

5. עזרה לצוותים לפתח מיומנויות תקשורת ולכידות.
חלק גדול בפסיכולוגיית ספורט ובאימונים מנטליים הוא עזרה לקבוצות בשיפור הלכידות והתקשורת. ככל שצוות עובד יותר כיחידה, כך התוצאות טובות יותר עבור כל המעורבים.

6. החדרת מערכת אמונות בריאות וזיהוי מחשבות לא רציונליות.
עזרה לספורטאים לזהות אמונות ועמדות מגבילות ולא יעילות כמו אזורי נוחות ותיוג עצמי שלילי ("אני לוזר") שמונעות מהם ביצועים טובים. יש לזהות אמונות לא בריאות ולהחליפן בדרכי חשיבה חדשות ויעילות יותר. אמונות לא רציונליות ישאירו אותך תקוע ולא משנה כמה אתה מתאמץ.

7. שיפור או איזון המוטיבציה לשם ביצועים אופטימליים.
חשוב להסתכל על רמת המוטיבציה שלך ועל המניעים שגורמים לך להשתתף בספורט. ישנם מניעים טובים יותר מאחרים לטווח הארוך מאחרים. ספורטאים בעלי מוטיבציה חיצונית לעתים משחקים מהסיבות הלא נכונות, לדוגמה ספורטאי שמשתתף בספורט רק בגלל רצון של אחד ההורים. פסיכולוג יעזור לספורטאי לאמץ רמת מוטיבציה בריאה ולהיות מונע מהסיבות הנכונות.

8. פיתוח בטחון לאחר פציעה.
יש ספורטאים שמוצאים עצמם מוכנים באופן פיזי לחזור להתחרות ולהתאמן, אך מבחינה נפשית נשארות צלקות. פגיעה כזאת עלולה לפגוע בביטחון, לייצר ספק במהלך התחרות ולגרום לחוסר מיקוד. פסיכולוג יעזור לספורטאים להחלים נפשית מפציעות ולהתמודד עם הפחד מפציעה חוזרת.

9. זיהוי וכניסה ל"זון" בתדירות גבוהה יותר.
זה משלב את כל העבודה של הפסיכולוג עם הספורטאי. המטרה הכללית היא לעזור לספורטאים להיכנס ל"זון" על ידי פיתוח מיומנויות מנטליות יסודיות שיכולות לעזור לספורטאים להיכנס לאזור זה בתדירות גבוהה יותר. אי אפשר לשחק "בזון" כל יום, אבל כן אפשר לסדר את התנאים שזה יקרה בתדירות גבוהה יותר.